En blogg från Högskolan i Borås

måndag 5 mars 2012

En berättelse från Erasmusutbyte vid Universidad de Alcalá, Spanien


Tisdag 28/2-12
Storkar är som heliga i Alcalá

Efter en mycket tidig start landade jag så småningom på Barajas flygplatsen i Madrid. Vid terminal 2 så väntade Profesor Luis de Marcos Ortega och Profesor José María Gutiérrez Martínez och körde mig till Alcalá de Henares, en trevlig liten stad 30 km från Madrid. Istället för en stillsam eftermiddag på mitt Hostal de Miguel de Cervantes med lite planeringsarbete så gav Luis mig den stora rundvandringen i staden. Mycket nöjd och trött så återvände jag till mitt hostal för att somna redan vid halv nio!

Onsdag 29/2-12
Data Mining seminarium

Uppe med tuppen så mötte jag Luis nästa morgon kl. 07.00 vid Plaza de Cervantes för att med buss åka till universitetet, Dpto Ciencias de la Computación. I den stora och moderna universitetsbyggnaden träffade jag många av institutionens lärare och forskare. Fick en arbetsplats i ett rum med trevliga och intressanta forskare, nästan enbart spansktalande. Att planera något för fredagens föreläsning var att ha för höga ambitioner, för många och intressanta människoratt nätverka med. En café solo här och ett besök där, lunch och mer nätverkande för att sedan avslutas i ett forskarseminarium kring data mining. Efter 20.00 på kvällen kunde jag återvända till stadens centrum för att efter ytterligare en lång och intressant dag krypa ner i min efterlängtade säng.
Plaza de Cervantes, Alcalá de Henares


Torsdag 1/3-12

07.30 buss från Plaza de Cervantes.
08.00 besök på biblioteket
09.00 förberedelser inför morgondagen    
          föreläsning
11.00 café solo y bollería con chocolate
11.30 mer föreberedelser
13.00 möte med Erasmus koordinator Antonio
          J. de Vicente
14.30 buss till Plaza de Cervantes
15.00 tapas
17.00 förberedelser
18.00 – 20.00 spelade tjuv och polis via Skype för atttrösta min storgråtande 5-åring
… mera förberedelser


Fredag 2/3-12

Efter en lång tapaslunch med Luis och Zlatko Stapić, utbytesforskare från Kroatien, hämtades nödvändig utrustning för min kommande insats.

Malin Nilsson & Luis de Marcos Ortega
16.00 startskott för min föreläsning på Master Programme on Software Engineering for the Web och kursen Tecnología Web Multimedia. Det är 40 studenter som går kursen men på en fredagseftermiddag/kvällså är inte närvaron mer är ca 50 %. De studenterna som var på plats var mycket engagerade, kunniga och intresserade vilket var mycket trevligt. Kursen är vanligtvis på spanska, men jag fick ge min föreläsning på engelska, tur för både mig och studenterna! Kändes annorlunda att börja en kurs vid fyra-tiden med vetskap om att den slutar fram emot nio på en fredag. Förutom de som var registrerade på kursen dök även en del spanska kollegor upp, nyfikna på hur jag som svensk håller en föreläsning. Avslutningsvis fick jag ta emot en gåva från universitetet i form av ett elegant bokmärke med deras logotyp.


Lördag 3/3-12

Avslutningen på min mycket lärorika vistelse vid det spanska lärosätet blev det en heldag i Madrid med Luis och Zlatko. Intresset för fortsatt utbyte är stort och nästa år vill Luis komma till Högskolan i Borås för att undervisa på någon av mina kurser och de ser gärna att jag återkommer nästa år för att delta i deras undervisning igen.

¡Hasta luego!

Malin Nilsson
                    -12

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar