En blogg från Högskolan i Borås

tisdag 26 mars 2013

Med Erasmus i Katalonien

Vecka 2: Jag och min kollega Maria Jimenez håller på med att starta upp en hjärtstopps studie utanför sjukhus. Studien ska utföras av personalen vid Tarragonas ambulans distrikt. Veckan gick därför åt till att träffa olika nyckelpersoner både på sjukhuset och i ambulansorganisationen. Jag fick även chansen att besöka deras hjärtintensiv avdelning och PCI labb där patienter men hjärtinfarkt behandlas med ballong vidgning. På onsdagen hade vi en föreläsning för en mycket stor grupp ambulanspersonal och på torsdagen hade jag en föreläsning om fysiologin vid ett hjärtstopp för master studenter på universitetet i Tarragona. Veckan har varit trevlig och vi har fått bra respons både från ambulanspersonalen och studenter. Hoppas nu bara att etik kommittén i Tarragona godkänner studien. Jag startade några dagar med en tidig löp-runda före frukost, det var helt underbart 7 - 8 grader varmt och ingen snö. Även denna helg vandrade jag i bergen med Maria och hennes man, vi var på en otroligt vacker plats som heter Siurana (bilder). Sägnen säger att en arabisk prinsessa förvisades till ett slott i denna lilla by, pga kärlek till "fel" man, och att hon sedan tog sitt liv genom att hoppa utför en av dessa branta klippor. På måndag är det dags att åka hem och jag säger "gracias por tordo" till Maria och hennes man samt "hasta la vista", vi ses snart igen.
vid tangentbordet
Christer Axelsson




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar