En blogg från Högskolan i Borås

måndag 18 mars 2013

Med Erasmus i Tarragona, Spanien (2013-03-18)
Min första vecka har rusat iväg. Måndag och tisdag gick till möten på universitetet i Tarragona samt planering av mina föredrag. Jag satt bl.a en hel eftermiddag med min översättare för att han ska förstå vad jag vill förmedla. Jag har haft det mycket trevligt på kvällarna, både måndag och tisdag tillbringade jag tillsammans med min vän och kollega Maria Jimenez och hennes lärarkollegor på olika tapas restauranger.

Tarragona ligger i Catalunia ca 85 km söder om Barcelona, språket är Katalan och skiljer sig en del från spanskan. Jag har planerat att stanna i två veckor och kommer att föreläsa både i Tarragona, Barcelona och i Girona som ligger ytterligare 95 km norr om Barcelona. Jag och Maria kommer i denna vecka att föreläsa för ambulans personal (läkare, ssk och ambulans sjukvårdare) i Rheus då vi planerar att starta en prehospital HLR studie i Tarragonas ambulans distrikt.

Föreläsningarna på universiteten i Barcelona och Girona gick bra och tog vardera ca två timmar. Jag började med att berätta om Sverige samt visa bilder med snö och is. Jag hade veckan före Spanien resan besökt min son i Umeå där det var -10 och mycket snö, så jag hade lite roliga bilder att visa. Jag beskrev sedan Göteborgs ambulansorganisation och gav lite statistik på vad vi årligen utför. Självklart berättade jag även om kompetensen i ambulansen samt den akademiska vägen dit.

Det är lite mer ovanligt att Spanska sjuksköterskor utför forskningsprojekt så jag var ombedd att beskriva min forskning samt betona vikten av att vi sjuksköterskor skapar evidens för att utveckla den vård vi utför. Därför gick sista delen av mitt föredrag till att beskriva min egen HLR forskning samt ge lite bakgrundskunskap till vad som händer under ett hjärtstopp och då vi utför HLR.

I Girona träffade jag min vän och kollega Joseph Olivett. Joseph pratar fortfarande mycket om sitt Sverige besök (nov 2012) och ber mig hälsa Lars Lundberg som ordnade en simulerings dag samt Caroline Ericson för ambulansdagen. Joseph talar enbart Spanska så spansktalande Caroline fick chansen att förmedla sin yrkeskunskap på spanska. Joseph var mycket imponerad och tacksam.

Vädret här första veckan har varit blandat; sol och regn, temperaturen har legat mellan 2 och 14 grader. När vi var i Barcelona ösregnade det hela dagen. Jag noterade att Maria konstant har två paraplyer liggande i bilen????

Helgen tillbringade jag tillsammans med Maria och hennes man Fernando. Vi vandrade i och runt Albarracin, vilket är en av Spaniens äldsta städer (1611). Albarracin ligger väldigt vackert uppe i bergen (se bilder) och vi besökte även platser där vi kunde se grottmålningar från 4500 - 6000 år före kr. Spanien är mycket mer än Paella, Sangria, siesta och sol.

Vid tangentbordet
Christer Axelsson




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar