En blogg från Högskolan i Borås

måndag 6 maj 2013

Utbyte i Lissabon - Maria Ferlin


22-29/4 var jag i Lissabon på lärarutbyte via Erasmus. Lissabon mötte med sol och värme och mycket grönare än hemma i Hökerum. Tur det eftersom jag skulle undervisa om utomhuspedagogik på förskollärarutbildningen på en liten skola som heter Maria Ulrich.

24/4 höll jag en presentation om Sverige, lärarutbildning och utomhuspedagogik inne på skolan och därefter gick studentgruppen med sin ordinarie lärare Vera och jag till en park som låg i närheten för praktiska övningar.

Lördagen den 27/4 hade jag ett längre pass med utomhuspedagogik i Monsanto, ett stort friluftsområde i Lissabon. Det var ett glatt gäng studenter som arbetar under vardagarna och läser på helgerna som mötte upp på morgonen. Hela förmiddagen provade de olika övningar och med viss hjälp från Vera med översättning till portugisiska, så gick undervisningen ungefär som jag tänkt mig. Det var skönt att kunna göra olika aktiviteter för då kunde även de som inte var så bra på engelska hänga med. Nackdelen var all utrustning som fick åka med från HB. Tur att jag inte fick visa mitt bagage i tullen.

Till skillnad från när lärare kommer till PED och möts av ett späckat program hade jag mycket tid att utforska staden med omgivningar på egen hand. Jag hann se mycket men hann också med att fundera över om utbytet blir större om man åker tillsammans med en kollega, så man har någon att dela erfarenheter med både under och efter utbytet.


På bilden syns de glada studenterna som läser extra på helgerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar