En blogg från Högskolan i Borås

tisdag 4 juni 2013

På plats i Villach

Söndag 2 juni kommer jag med flyg till Salzburg och ser fram emot en fin tågresa ner till Villach. Men många gator i Salzburg var avstängda på grund av översvämningar. Stationen var fullproppad av folk.
Salzburg Haptbahnhof
Kändes bra när jag hittade min anslutning till Villach på avgångsinformationstavlan, där fanns en del inställda avgångar. Fint allt under kontroll, dags för lite mat. Gjorde därefter en kontroll så de inte hade bytt spår eller att något ändrats. Och det var just vad det hade. Min förbindelse fanns inte längre på tavlan, inte ens som inställd avgång. Efter att ha stått i en lång kö till informationsdisken var beskedet att det var tåg och sedan buss till Villach som gällde. Skönt, jag hade redan ställt in mig på att försöka få tag på ett hotell i Salzburg. Det var ingen irriterad stämning vad jag märkte på stationen, folk i kön pratade med varandra och funderade på hur situationen kunde lösas för dem. Verkligheten visade sig sedan och det blev först ett lokaltåg, därefter byte till buss, ett nytt lokaltåg och väntan i nästan två timmar på ett fjärrtåg. Kom under resan i trevligt samspråk med tre österrikare som skulle till Villach och Klagenfurt så vi hjälptes åt att försöka reda ut hur vi skulle ta oss till våra respektive mål. De hörde och förstod informationen som ropades ut mycket bättre än vad jag gjorde. Sedan var de ganska sparsamt kunniga i engelska så jag fick verkligen försöka damma av sin gamla skoltyska. Som den äldre damen uttryckte det: det här ger tillfälle för kommunikation.

Måndag 3 juni: Första dagen på min 2nd CUAS International Staff Week i Villach är till ända. En givande dag med många nya kontakter då vi är 12 personer från Litauen, Spanien, Tyskland, Belgien, Nederländerna, Finland, Polen, Italien och Sverige.

Under dagen har vi fått presentationer om Carinthia University of Applied Sciences, österrikisk högre utbildning mm. Vi har också haft en speed dating mellan oss deltagare där vi kort presenterade oss själva och våra universitet. Ett mycket givande sätt där vi alla upplevde att vi anpassade vår presentation mycket efter vad den andra var intresserad av. Vi fick en visning i School of Enginerings lokaler. Dagen avslutades med en välkomstmiddag i en borg högt upp. Det känns som att vi redan har blivit en grupp som har mycket trevligt tillsammans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar