En blogg från Högskolan i Borås

torsdag 12 december 2013

Att tänka efter innan, det positiva med möjligheter och vad gör-om-mig-program har med upptäcksfärd och lera att göra, Johan Norling (VHB) på Erasmus Jobbskuggning, destination Hull University

Dear all,

Dag 4 & 5. What drives you to sabotage yourself? (No worries, det är tv:n i bakgrunden, om extrem viktminskning tror jag). Nåväl, alla angriper Erasmus på sitt sätt. Vi lär, anammar kulturer, beter oss, lyssnar, talar, tja gör det mesta enligt invanda mönster. Med våra egna filter. Jag har tagit mig an Erasmus jobbskuggning på mitt sätt och sammanfattar det rakt av med att jag nöjd. Öppna ögon, genuina handslag, bra diskussioner, glada miner, glimten i ögat, vettiga resultat. Hm.. vid närmare eftertanke är surret i hotell-bakgrunden ett "gör-om-mig-program". Är vanligtvis inte helt förtjust i formatet, men kanske tjänar det en poäng.

Givetvis förstår jag att ett av Erasmus syften är att se och lära, knyta kontakter och utvecklas. Alla på sitt vis. Den här upptäckfärden är en lerbit bland många som knådar och formar framtid med dess dåtid fram till möjligheter. Möjlighet som i att utvecklas i arbetet. Utveckla nya kontakter. Som i att Jonathan Cant gärna kommer till oss för att prata funding när vi riggar konferens. Som i tips. Som i att vi eventuellt har luskat rätt på ny partner till ett potentiellt Horizon 2020-projekt. Som i att många från Hull är intresserade av att besöka oss i Borås. Som i att nyss nämnd skara gärna vill veta mer om vad som gör just våra internationella koordinatorer lyckosamma med Erasmus. Se och lära går båda vägar. Nå, jag skall varken överdriva eller (på ett lite svenskt korrekt vis) förhålla mig alltför försiktig till effekterna av den här typen av upptäcktsfärd. Låt oss så här långt bara konstatera att färden skapar goda förutsättningar till möjligheter. I min värld är möjligheter bra.

Det här blir mitt sista inlägg i bloggen avseende Hull. I dag levde jag i Jonathan Cants skugga och det var fruktbart. Sannolikt hörs vi igen. Vi rullar i riktning mot att öka extern finansiering på Högskolan i Borås och då tänker jag mig att dessa kontakter är bra. Lite som att vi skaffar oss fler ess i rockärmen, även om liknelsen inte är perfekt. Dagen avslutades i Venn-building hos Sian Alexander (Press Office & Internal Communication). Mina förhoppningar att lära mer om framförallt internkommunikation infriades. Dessutom ingick bonus i form av insikter i deras pressarbete. Plus white coffee. Plus snabb, entusiastisk journalist-engelska. En engelsk sportbil i chickenrace med en Volvo av äldre årsmodell, med Jaguardrömmar. Många skratt. Engagemang. Bra! Som många gånger tidigare hittade vi gemensamma nämnare, i rutiner, tänk, utmaningar, ja - mycket. Där nämnare saknades blev ekvationen intressant. Föreställer mig att mitt jobbskuggarprogram går i samma anda imorgon. Dag 5. Tema för dagen är Marketing & Communication, Web and Event, träffar managers med ansvar för dessa områden.

I normalfall är det jag som riggar möten av olika slag. Nu när det låg i händerna hos andra kändes det annorlunda. Kanske ovant. En hel vecka i händerna på Hull University. Ska jag lyfta något som jag borde ägnat mer eftertanke innan (så resonerar sannolikt ett kontrollfreak) så är det nog den andra sidan av besöket. Jag har fokuserat mycket på vilka jag skall träffa, varför och haft universitetet och människorna för min inre syn. Jag glömde staden Hull, att se annat, kultur, något museum, tja - tryckt på mer om detta innan och kanske tagit en tur med någon insatt för att fånga staden. Nu återstår avslutningsmiddag och jag skall se till att tacka för arrangemanget. Det har varit bra. Men bra vill bli bättre. Innanför skalet på upptäcktsresa ligger frön till nya idéer. Sådana har jag för vana att vattna. Väl hemma finner jag säkert några krukor idéer och förslag lite längre bak strax över nacken. Möjligtvis plockar jag fram några. För att ge mitt bidrag till framtida processer. Trots allt. Det kan ge nya möjligheter. I min värld är möjligheter bra.

Over and out.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar