En blogg från Högskolan i Borås

onsdag 11 december 2013

Att valla ett stökigt må-bra-huvud och hur Hundår förädlade det engelska språket, Johan Norling (VHB) på Erasmus Jobbskuggning, destination Hull University

Dear all,

Dag 3. Vädret går mot kallare och Enterprise Centre är en vit byggnad i hjärtat av Hull University Campus. Den ser modern ut. Futuristisk. Snygg. Som vår egen, nya. Byggnaderna som omgärdar ser gamla ut. Bilden ljuger inte. Enterpise Centre strävar framåt mot nya idéer, nya företag, knowledge exchange, etcetera. Det är en bra bild, tänker jag. Michelle Watson möter mig i receptionen, hon är Deputy Director of Knowledge Exchange och ser ut att jobba med entreprenörskap. "Coffee or tea? White coffee, please."Jag har en föreställning om att alla avdelningar har sina egna koder, attityder, sätt att klä sig, kulturer. Jag kallar mig open minded, easy going, har kommunikationsvetenskap i ryggen. Som ursäkt. En del av min föreställning vigs åt att människorna är litegrann som byggnaden. Kanske en aning rappare, språket snabbare, mer "kostym-wise". Det stämmer. Att jag har föreställningar. Jag hänger med. Det går bra.

Då kör vi. Möte. Älg. Tumstock. IKEA. Skratt. Diskussion. Paula Gouldthorpe - Enterprise & Entrepreneurship Manager - "nice to meet you too". Hon och Michelle Watson presenterar Enterprise Center. Eftersom mina frågor blir instick och är många, diskussionerna intressanta, är vi inte färdiga när Rob Singh - Commersial Development Officer - och Samantha Madden - Business Development Manager/Knowledge Transfer - dyker upp som planerat. Frågorna studsar tillbaka till mig och efter 1h, 2h, 3h, 4 mot 1, (4 med 1) och två koppar white coffee - jobbar de grå cellerna fortfarande för mig. Som små vita möss i ett snurrande spring-hjul. Något stökiga. Slipade. Kreativa. De mår bra. Hittar ingen synonym till hundår när vi kommer in på utmaningarna med entreprenörskap och jag provar skämtsamt med Dog year. Jag ger mig i kast med Gordon Brown och funding till forskning. The progress. Diskussionerna utvecklas. Jag förklarar det svenska systemet, CSN, risken att yngre generationer har "curlande system" till skillnad från det engelska och så det vanliga om curlande föräldrar och plötsligt beskriver jag curling. Vi pratar om att valla katter, utbyter erfarenheter och uttryck på svenska och engelska. Om att koordinera möten. Koordinera projekt. Vi hittar gemensamma nämnare, många sådana, ekvationerna går ihop. En bibba material. Tiden flyr.

To sum up. Fick ett återkopplande mail från teamet för en stund sen om att de verkligen uppskattade informationsutbytet och dagen som sådan. Det gjorde mig glad. De har numera etablerat uttrycket Dog Year. Tack. Faktum är att just ikväll när jag skriver detta känns det som om mitt huvud har gjort ett hundår på en dag. Det är bra antar jag. It's the way it should be. I guess.  

Dagen avslutas med Jackie and Mike from Faculty of Health and Social Care. De besökte oss i Borås. De vill hemskt gärna komma tillbaka. De uppskattade verkligen sin tid hos oss. En sak till, det verkar som om fler från Hull University vill komma till oss. Det är utmärkt förmodar jag. Ett kvitto på att vi gör saker som är bra. Hur många kan vi ta emot?

... känner att hjärnan är en muskel som har träningsvärk. Det är en bra känsla. Jag hinner för första gången med att röra mig ner till Old Town. Jag vallar hjärnan. Lite luft. Hem igen.

"If a man empties his purse into his head no one can take it away from him. An investment in knowledge always pays the best interest."
- Benjamin Franklin (1706 - 1790)

Over and out.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar