En blogg från Högskolan i Borås

tisdag 10 december 2013

Genuina handslag och hur en älg och en taxichafför kan hjälpa en svensk på engelsk mark. Johan Norling (VHB) på Erasmus Jobbskuggning, destination Hull University

Dear all,

Dag 0. Landvetter: heavy snowfall och minus 10 när planet lyfte mot Köpenhamn för byte till Humberside Airport. En flygtur senare med tidsskillnad minus 1h befann jag mig i 10 plus. Våren har kommit. Den norra engelska luften känns fjärran London. I taxin rullar min engelska fram, ganska behagligt. Taxichafförens engelska rullar snabbare. Han berättar om the floading last thursday. Fotboll. Tigers. Vi kör förbi deras stadium. Slog Liverpool med 3-1. Med stolthet i rösten säger han: Hull ska bli City of Culture 2017. På engelska förstås. Han belönas med tip. Vi skakar hand. Hjärnan tar sig sakta över till vänster sida av vägen. Förväntan. Förberedelser. Lägger information på minnet. En resa mellan flygplats och hotell är en god källa till framtida samtalsämnen. En genväg till Hull. Taxichaffören tog en omväg. Visade lite mer.

Dag 1. Hull University was founded 1927 och när jag i sakta gemak rör mig mellan de gamla universitetsbyggnaderna i mörkt tegel infinner sig en blandad känsla av gillande och nostalgi. Universitetet känns genuint. Bra. Nostalgin, förstår jag snart, är sprungen ur min egen tid som student i Melbourne. Till och med dofterna i morgonluften känns vid: framtid, möjligheter, friendship. Bra. Jag passerar Venn building och Middleton Hall och når Calder building. Jag är svensk, jag är i tid. Bra.

Mitt program på Hull University har tack vare VHBs gästprofessor Kate Galvin blivit tillräckligt intensivt för att skapa många olika möten med personer av intresse, tillräckligt intensivt för att borga för god natts sömn. Allt i sin ordning. Första dagen vigdes åt The Faculty of Health and Social Care. Träff med Kate Galvin och med Jeanette Gildchrist. Bra möten och guided tour on campus. Tips, notera gärna: "I brought a little bit of Sweden". En liten symbolisk gåva kan ha stor betydelse. Jag ska gå rakt på sak. HBs utbud kan förbättras för att bli kompatibelt med den här typen av resa. Jag har tagit lite smått, lagt till och gjort en "installation". Jag har med mig tumstock (den är bra) och penna snyggt lindat tillsammans som en stafettstav med HB-tygband som rosett. Uppå denna sitter en liten mjukis-älg med svensk flagga på magen och magneter i fötterna. Det är en hit. Skratt. Dubbla handslag. Små detaljer. Hm.. ändå viktiga. Det syns att man har tänkt till, även i detaljer. Att man vill väl. Vill mycket.

Lunch med Dean Professor Steven Ersser. Mycket bra möte. Vi pratar utökat samarbete mellan universiteten. Betonar vikten av att gå armkrok mot Horizon 2020. Pratar om hur. Pratar om älg. Genuina handslag. Bra möte. Fler möten. God natts sömn.

Dag 2. Kallare idag. Fortfarande vår i luften. Det är december och jag börjar dagen hos Staff Development och diskuterar The Researcher Development Framework med Linda Marshall. Många idéer. Isbrytare: älg. Många frågor om älg, (måste uppdatera mig om älgens utbredning i Västra Götalandsregionen). Det för samtalet närmre Borås, till Högskolan i Borås, till VHB. Vi utbyter information och det ena leder till det andra - mitt intresse i frågorna kring Researcher Development och våra fördjupade diskussioner uppgraderar min eftermiddag. Plötsligt är jag bokad på workhop: Personality and Difference - an introduction for managers vid Hull University med Caroline Hodgson på Staff Department. Det tar vid 14.00 efter lunch och möte med Jeanette Gildchrist som arbetar med liknande frågor som undertecknad. Informationen packas, levereras, mottages. Jobbskuggandet är mångfacetterat. Dag 2 var mycket lyckad. Förväntan och förberedelser. Små detaljer. Genvägar och omvägar.

Jag har tillbringat en resdag och så två dagar på engelsk mark. Det känns som en vecka. Jag uppskattar att information och erfarenheter går båda vägar. Att engelskan rullar. Att jag har mycket att bidra med. Mina engelska kollegor likaså. Erasmus as it should be. Imorgon träffar jag Michelle och Paula och möjligen Bill på Enterprise Centre och på torsdag jobbskuggar jag Jonathan Cant - Manager Research Funding Office. Kate Galvin har påtalat att jag kommer komma bra överens med Jonathan. Det bådar gott, hon känner oss båda. Då har han humor. Kate förresten, henne gav jag en bok om vad som gör svenskar till svenskar. Kate kommer tillbaka till oss i Borås 2014, på fortsatt gästprofessur. Jag intalar mig att hon kommer att förstå oss ännu bättre nu. Som innebörden av fika, fredagsmys och lördagsgodis.

Tre dagar kvar.

Over and out.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar