En blogg från Högskolan i Borås

måndag 31 mars 2014

Precis hemkommen från Maria Ulrich, lärarutbildning i Lissabon

Hej,
jag har precis kommit tillbaka från en veckas lärarutbyte i Lissabon, Portugal. Det har varit ett givande utbyte där jag har hållit i föreläsningar under temat "Children and Creativity", haft möten med lärarpersonal och gjort spännande besök på skolor i Lissabon.
Min värdinstitution, Maria Ulrich, är en förskollärarutbildning som startades 1954 i Estral, Lissabon, av en kvinna med samma namn, just hemkommen från Europa. Hon hade med sig nya ideer om utbildning och pedagogik, vilket hon sökte förverkliga med sitt lärarseminarium. Idag går ca 300 studenter på skolan, som erbjuder både dag- och kvällsutbildning. Jag träffade ca 90 av dem under mina föreläsningar. Engelskan fungerade ok, även om assisterande lärare ibland fick gå in och översätta enstaka ord och fraser.
Det var mycket stimulerande att besöka skolor i Lissabon, framförallt Scuola Beiral i Benfica där jag tillbringade flera timmar under min sista dag. Skolan var belägen i ett gammalt sommarpalats nära en park, vilket skolan hyrde av portugisiska staten. Det fanns en tydlig konst- och musikprofil i den pedagogiska verksamheten och det var fantastiskt att titta på de verk som barnen skapat, men också att studera hur lärarna interagerade med barnen.

Så jag har kommit hem nöjd och stimulerad med nya ideer för min bildundervisning till hösten!
Hälsningar Marie Fahlén, lektor, Institutionen för pedagogik och lärande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar