En blogg från Högskolan i Borås

onsdag 15 oktober 2014

Lärarutbyte Borså / Hull University- Sepideh Olausson

En dag på brittisk intensivvårdsavdelning!

Jag är helt slut efter att ha besök Hull Royal infirmary. David Muir och Mandy Price introducerade mig i den brittiska intensivvårdens struktur och uppbyggnad. Jag reflekterar över flera skillnaden mellan det svenska systemet och det brittiska. Den största skillnaden är att sjuksköterskor "uppgraderas" efter intern utbildning och antal år på IVA och inte behöver ha en formell IVA utbildning för att arbeta som IVA-SSK. Däremot har varje person en egen meritportfölj som visar vilka utbildningar är genomförda och vilken kompetens vederbörande har. Ett nationellt framtaget dokument. När jag väl får besöka själva avdelningen så är det nästan så att jag vill börja jobba! Jag känner igen mig helt och fullt och min kropp känner igen den helt galna miljön. Det tjuter överallt, dåligt med belysning och ett hektiskt tempo. Avdelningen är byggd i början av 80 talet och genomgått mindre ansiktslyft bara. De har 24 vårdplatser och förser hela regionen med IVA-platser! Fick också kontakt med några personer som var och lyssnade på min föreläsning igår och då var så klart diskussionen om IVA-miljöns inverkan på patienter, närstående och personal i gång :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar