En blogg från Högskolan i Borås

onsdag 15 oktober 2014

Utbyte Borås & University of Hull- Sepideh

Hejohopp!

Liten sammanfattning av första och andra dagen i Hull. Det har varit två dagar med mycket intryck, många möten och fruktansvärt mycket regn!

Efter lite äventyr hittade jag till universitet för att träffa Jackie och Mike som är "ansvariga" för mig under detta besök. Jag har fått ett eget kontor med allt som behövs för att kunna känna mig hemma under dessa dagar, verkligen toppen! Första dagen ägnades åt möten med bland andra biträdande prefekt. Vi diskuterade hur vårt samarbete kan utvecklas framöver, både när det gäller studentutbyte och forskning. Därefter fick jag en tur på universitet som är ganska stort och består av många husöar av Catriona som är ambassadör på fakult. och det verkligen regnade katter och hundar som de uttrycker det här. Efter denna mycket blöta tur, var det dags att förbereda min undervisning. Naturligtvis glömmer jag tiden och inser vid 19.30 tiden att jag kanske borde åka tillbaka till hotellet. Det visar sig dessutom att jag var ensam och inlåst i huset. Och nej ingen panik här inte, jag lyckades tillslut hitta en dörr ut som inte var larmad. Tänk så fruktansvärt pinsamt det hade varit om jag hade råkat lösa ut larmet...Väl ute så myllrar student livet på....underbart att se så många studenter ute i färd med att ta sig till olika ställen.

Min reflektioner över denna dag: det känns att  vi har identifierat flera områden där vi kan samarbeta och att det finns flera personer på båda lärosäten med samma intresse.

Dag två
Denna dag inleds med ett tretimmars långt seminarium för personalen på fakultet! Jag presenteade min avhandling och mina metodologiska överväganden. Det var riktigt spännande och roligast av allt tyckte att var närvaron av doktorander. Jag fick många frågor och vi hade en givande dialog. Denna dag fick jag också en tur på universitetes enhet för klinsika färdigheter. Enheten är tre våningar och de arbetar med kliniska färdigheter redan under andra veckan i utbildningen! Alltifrån handtvätt till matning och hur man byter om innan man lämnar ett patient rum. Jag fick uppfattningen att de arbetar mycket med att bygga upp studenters självförtroende och förbereda de inför de kommande patientmöten. De arbetar också en del med dramabaserat lärande på centret. Nyligen fick de en donation (stort belopp) och har investerat i många moderna simuleringsverktyg. Det är ju över 300 hundra studenter som ska genomgå kliniska färdigheter och examineras. Spännade.

På agendan idag är besök på intensivvårdsavdelning vid Hull Royal Infirmary!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar